Cili Padi

Cili Padi

Wednesday, May 11, 2011

Sembang Sengal

E eh..kenapalah banyak sangat penyibuk kat dunia ni. Cukuplah dengan adanya penyibuk sejagat..nyamuk , lalat, semut..apabila sembur racun, selesai riwayat, tamat sebuah kisah satu evolusi. Tapi penyibuk lain ni nampak lain macam aje. Tak ada sibuk buat sibuk. Orang diberi kepercayaan, dia buat sibuk. Tak dapat yang dia hendak, dia menyebuk. Agaknya dia lupa nak cebuk kot..hingga jadi penyebuk nombor satu kat dunia ni..
Entahlah..aku pun tak tahu bila si penyibuk ni nak berambus dari dunia ni. Tak ada penyibuk aman dunia. Malangnya, suku sakat si penyibuk ni sama jugak macam dia. Malah lebih teruk daripada penyibuk..pencacai. Gelaran lebih baik buat mala'un macam ni. Aku rasa golongan macam ni dilahirkan untuk jadi penyibuk kot..apa taknya, sibuk sangat dengan hal orang lain. Macam dunia ni semua dia nak bolot. Kesian..ada jugak manusia semacam ni.
Tapi, dalam bahagian lain kat dunia ni, banyak penyibuk tak lama wujud kat dunia ni. Yang aku jumpa golongan ni hampir serupa je. Lebih teruk lagi episod penghabisan hidupnya di akhiri dengan pelbagai keaiban. Kes tu lah, ke ni lah. Nak cerita sampai anak cucu pun tak habis-habis tentang keaiban tu. Yang pelik tu, si penyibuk tu muka selamba je. Macam tak ada apa-apa berlaku. Lebih menarik lagi, ada pembela pulak tu walaupun si penyibuk tu lebih teruk lagi daripada penyamun.
Nasib baik aku jumpa golongan macam tu. Sekurang-kurangnya bertambah ilmu dan pengalaman aku untuk menghadapi geng penyibuk macam tu. Bukan macam geng bas sekolah..untuk kita-kita aje. Ahaks! Tapi si penyibuk yang aku pernah jumpa lebih kurang je perangai dia orang. Pandai berlakon : menangis, nada simpati, tunjuk baik dan bermacam-macam helah bela diri. Banyak kali aku berentap dengan penyibuk macam tu. Biasalah..hukum karma katakan. Buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat!
Kalau setakat berentap je aku rasa tak puas, mesti ada akal dan ilmu. Bukan ilmu hitam. Buat pe buat dosa. Akhirnya si penyibuk tu macam kera kena belacan, macam rusa masuk kampung. Dengarnya penyibuk tu dah keluar dari kampung berkenaan. Itu lah..kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga. Sarang tebuan jangak dijolok..
Apapun, si penyibuk terbaru yang aku jumpa akhir cerita macam si penyibuk yang pernah aku jumpa sebelum ni. Nampak dia dah banyak 'macam' aku tengok. Macam orang sasau. Macam orang gila. Macam tak de kawan. Macam hilang kuasa. Macam kena pulau. Macam muka seposen. Lebih teruk lagi macam muka babi pun ada...opss..kurang soflan pulak. Tak pe. Apa ade hal. Aku nak tulis aku punya pasal lah.
Lagipun ni kan sembang sengal. Apapun aku nak fikir aku punya fasal le. Macam buat cerpen. Nampak macam real je, rupa-rupanya cerita je. Tapi apa yang berlaku pada aku memang kisah benar. Dulu aku tak lah macam ni. Sopan dan suci je. Mak dan bapak aku pun tak pernah berkasar dengan aku. Sebab aku tak pernah buat perkara yang membuatkan kedua-dua arwah orang tua aku tu tersinggung. Paling aku tak boleh terima apabila orang kacau aku atas kerja dan amanah yang betul untuk aku kena buat.
Ini semua gara-gara si penyibuk bangsat tu lah. Terfikir jugak. Datangnya seseorang mencerminkan daripada mana dia berasal. Kalau macam ok je, tentu datang daripada keluarga yang ok. Kalau lain macam je, jugak mencerminkan daripada keluarga yang lain macam. Apapun syukur aku kerana dididik untuk menghormati orang lain. Cuma apabila aku kena ganggu macam ni, telah menempatkan aku ke zon yang baru . Zon yang menjadikan aku perlu mempertahankan diri, berterus terang , bertindak balas dan apa yang difikirkan patut untuk tidak memberi ruang orang menindas aku sesuka hati.
Jadi, kepada penyibuk yang nak cuba test power tu lepas ni, lu berhati-hati beb. Sekali aku kena, tiga kali aku balas lu.

No comments:

Post a Comment