Cili Padi

Cili Padi

Sunday, March 13, 2011

Tugasan Masa Cuti Bahasa Melayu Tingkatan 4 (4C dan 4G)

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang usaha-usaha menghidupkan semangat kejiranan dan masalah dalam mewujudkan semangat ini. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Semangat kejiranan merujuk semangat membantu masyarakat setempat terutama jiran bersebelahan dalam menjalani kehidupan seharian. Kita akui semangat kejiranan semakin hilang dalam masyarakat kita sehingga menimbulkan pelbagai isu semasa pula. Jadi, ada banyak faedah yang boleh dilaksanakan untuk memastikan semangat ini berterusan kerana memang ada kepentingannya untuk menghidupkan semangat mulia ini. Langkah awal ialah masyarakat menghidupkan semua konsep rukun tetangga perumahan terutama pada malam hari. Aktiviti ini memerlukan pembabitan semua pihak tanpa mengira kaum. Oleh itu, hubungan rapat yang terjalin memalui rukun tetangga ini mengeratkan lagi perhubungan antara jiran. Selain itu, semangat ini mampu dipupuk dengan mengadakan pelbagai majlis yang melibatkan orang ramai. Semua jiran akan beramah mesra dan mengenali satu sama lain melalui majlis yang dapat menghimpunkan semua penduduk dalam satu-satu masa. Setiap hari penduduk begitu sibuk dan pertemuan yang dijalankan akan mengeratkan ikatan silaturahim.
Kerajaan turut mampu memainkan peranan dengan mengadakan kempen kesedaran semangat kejiranan. Penggunaan media massa seluas mungkin dengan iklan yang menarik sudah pasti berupaya menarik perhatian masyarakat terhadap isu ini. Masyarakat akan mula mempersoalkan tahap semangat kejiranan mereka dan berusaha ke arah mengekalkan serta meningkatkan semangat itu di kawasan mereka. Sememangnya kerajaan berperanan penting dalam memulakan usaha memupuk semangat mulia ini. Pada masa yang sama sikap dan persepsi masyarakat perlu berubah. Masyarakat hendaklah memandang semangat kejiranan ini sebagai satu perkara penting dalam kehidupan bermasyarakat. Semangat ini perlulah diutamakan dalam sebarang tindakan yang ingin dilaksanakan oleh masyarakat. Jelaslah, paradigma yang baharu ini memastikan semangat kejiranan akan terus mekar dalam masyarakat kita.
Di kawasan bandar, ketua penduduk perlulah memainkan peranan memastikan penduduk di kawasannya hidup dalam keadaan harmoni. Tidak kira apa kaum sekalipun, ikatan kejiranan akan menjadi kukuh kalau ada rasaa hormat-menghormati dan bekerjasama. Ketua penduduk mestilah mengetahui dan mengambil perhatian terhadap hubungan jiran-jiran yang bermasalah. Sebagai contoh, jika sudah diketahui dua buah keluarga sering bertengkar, ketua penduduk mestilah memikirkan kaedah-kaedah untuk merapatkan hubungan kedua-dua buah keluarga tersebut, di samping memikirkan kemungkinan-kemungkinan yang berlaku kelak jika masalah tersebut tidak ditangani secepat mungkin. Ketua penduduk juga mestilah memikirkan cara-cara untuk mengukuhkan hubungan kejiranan di kawasan yang ditanganinya.
Membiarkan penduduk tanpa sebarang aktiviti akan merenggangkan hubungan kejiranan. Hari keluarga dan gotong-royong merupakan antara aktiviti yang boleh dijalankan untuk memastikan semangat kejiranan semakin padu. Ketua penduduk mestilah menjalankan peranan yang lebih berkesan terutamanya menjaga anak-anak buah di bawah jagaannya dengan cara bertanya khabar dan menyelesaikan masalah. Di kampung-kampung, mungkin kes seperti ini tidak akan berlaku. Antaranya hubungan sesama jiran erat kerana sudah mengenali sejak kecil lagi. Selain itu, hubungan kejiranan di sesetengah kampung masih utuh disebabkan banyak aktiviti dilakukan bersama-sama seperti bergotong-royong. Malah corak pekerjaan yang sama menyebabkan hubungan kejiranan menjadi lebih kental. Semangat kejiranan memang boleh dicapai melalui beberapa kaedah yang dijelaskan tadi. Cuma tidak ramai kalangan kita yang peka akan kepentingan hidup bermasyarakat. Rata-rata lebih mengutamakan wang berbanding hal-hal lain.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana " Memantapkan Hubungan Kejiranan", oleh M. Jasni Majed, Utusan Malaysia, 30 April 2010)

Berdasarkan petikan rumusan, jawab soalan-soalan berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

i. Berikan maksud rangkai kata ditangani secepat mungkin.

ii. Masalah kejiranan kurang berlaku di kampung-kampung. Nyatakan tiga sebab-sebabnya.

iii. Pada pendapat anda, apakah yang patut anda lakukan untuk memastikan hubungan anda dengan jiran anda menjadi karab.
Kemukakan empat alasan anda.

Nota : Tulis rumusan dan jawapan kefahaman di dalam buku rumusan. Hantar pada 21 Mac 2011.

6 comments:

  1. cikgu ... saya hantar pada22/3/2011 kerana tidak membawa pada pagi tadi ...
    oleh (Mohamad Redzo dari 4 C)

    ReplyDelete
  2. cikgu,saya telah menerima maklumat
    TEW WEN HUI (4 Cemerlang)

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kerana menghantar dan menyiapkan tugasan yang diberikan. Moga anda dapat faedah daripada tugasan yang telah disempurnakan.

    ReplyDelete
  4. cikgu . . saya dah vote . ktne nk tulis ulasan ??

    ReplyDelete
  5. ckgu..haha..sy dah vote..pon~ dpat angerah x lepas vote ni??

    ReplyDelete
  6. Cikgu,saya telah menerima maklumat.
    (TEE LI YI , 4C)

    ReplyDelete